Interview: 'We willen nooit meer anders'
11-09-2024

Interview: 'We willen nooit meer anders'

Telstar Beach bouwde jaarrond horeca terras: 'We willen nooit meer anders'

Ook vakblad Misset Horeca ging op bezoek om een reportage te maken van het prachtige jaarrond terras dat we hebben gerealiseerd bij Telstar Beach te Ermelo. Graag delen in ons nieuwsitem het interview door Misset Horeca. 

Steeds meer ondernemers kiezen voor een terras dat jaarrond open kan. Telstar Beach aan Strand Horst heeft sinds maart een vierseizoensterrasoverkapping.

Ze zijn niet te missen. De kleurrijke vliegers op het Wolderwijd, een van de Veluwerandmeren ter hoogte van Ermelo. Langs de A28 bieden de kitesurfers een prachtige aanblik. Scherend over het water met soms metershoge sprongen door de lucht. Op dat plekje, aan de Palmbosweg, zit Telsar Beach. Een beachclub waar naast feesten en bruiloften ook ‘gewoon’ een hapje en drankje op het terras kan worden gedaan.


Sinds maart is de beleving aan het water bij Telstar Beach er flink op vooruit gegaan. De ondernemers hebben hun nek uitgestoken en geïnvesteerd in een winterterras met een overkapping van Palmo. Het terras is voorzien van de modernste gemakken.

Comfort onder alle omstandigheden


Met honderd zitplaatsen en een oppervlakte van 220 vierkante meter biedt het terras in alle weersomstandigheden optimaal comfort. Het dak van stevig tentdoek kan met een druk op de knop open en dicht. Dat geldt ook voor de glazen wanden. ‘Het uitzicht is net een schilderij’, knikt Pluis richting het Wolderwijd. Maar dan wel een die steeds verandert. ‘De ene keer barst het van de watersporters en soms is het stil en razen de wolken voorbij. Maar het is altijd prachtig.’

Ondernemer Pluis en projectmanager Sinthia van Hee zitten deze dinsdag gezellig op hun nieuwe terras. De betonnen vloer heeft een frisse uitstraling. De wanden zijn zandkleurig. Het meubilair is opgebouwd met zwart aluminium en hout. De kleuren zijn warm. Overal staan palmbomen. ‘We wilden een beach vibe creëren’, verklaart Pluis. ‘Maar het moest ook warmte uitstralen. In de winter gaan de palmbomen eruit en komen er kerstbomen voor in de plaats. Daar is over nagedacht bij de inrichting.’

Investering tussen de 5 en 7 ton

Telstar Beacht bestaat voornamelijk uit terras. Er kon al binnen gegeten worden, maar de horecazaak moet het hebben van de drie terrassen rondom de beachclub. Daarbij is het fonkelnieuwe terras het visitekaartje geworden. Pluis en zijn compagnon investeerden tussen de vijf en zeven ton. Dat hopen zij terug te verdienen met de mogelijkheden die het jaarrond terras biedt.

‘Waarom een jaarrond terras’, herhaalt projectmanager Van Hee de vraag. ‘Omdat we dan het hele jaar meer kunnen bieden. We verzorgen nu ook feesten en partijen. Onze locatie was daar te klein voor. Dus moesten we wel uitbouwen. Voorheen werkten we met een stretchtent. Maar dat ging vaak niet meer. Dan was het te koud of net niet groot genoeg.’

Met het luxe terras, boorde Telstar Beach een andere doelgroep aan. ‘De zaak heeft een andere uitstraling gekregen’, merkt Van Hee. ‘Eerst waren we echt wel een strandtentje. Maar je merkt dat er nu andere mensen op af komen. Gasten zijn nieuwsgierig, willen echt even binnen kijken. Mond tot mondreclame doet wonderen.’

Terras met aantrekkingskracht

Pluis vult aan: ‘Voorheen kregen we gasten die hier uit de buurt kwamen: Harderwijk, Putten, Ermelo. Nu komen ze van veel verder weg. Ook uit Nijkerk en Amersfoort. Dit terras heeft aantrekkingskracht.’ ‘Grotere partijen zien ons nu ook’, merkt Pluis tot zijn grote tevredenheid. ‘’s Heeren Loo is hier met 800 man geweest.'

'Maar ook bouwbedrijven als Heijmans komen hier met zestig man een bedrijfsfeestje vieren. In combinatie met dit terras leent ons bedrijf zich er ook goed voor. We zijn tot vijfhonderd man vergunningsvrij. We hebben hier aan het water geen buren. Zo lang we ons aan de regels qua veiligheid en geluidsoverlast (vanwege beschermd natuurgebied) houden, kan hier heel veel. We zitten midden in het land, aan de snelweg.’

Het duo is eerlijk. Wat in de zomer verdiend wordt, ging in de winter op. Veelal aan personeelskosten. Met een terras dat jaarrond open kan, moet daar een eind eraan komen. De plannen zijn daarom groots. Wijnevenementen, partijen, bruiloften (Telstar Beach is ook een trouwlocatie), kerstdiners en nieuwjaarsborrels. De aanvragen stromen inmiddels binnen. De eerste tekenen zijn goed, zegt Pluis. ‘We hebben al 12.000 mensen aan boekingen staan voor feesten en partijen. Dat gaat allemaal door, door, door.’

Werken aan een team

Telstar Beach werkte tot december veel met zzp’ers. Maar de hoge salarissen én loyaliteit van tijdelijke krachten, bleek een breekpunt. De kosten waren hoog en het geleverde werk viel tegen. Nu wordt er gebouwd aan een vast team. Geen sinecure, want zie maar eens goede mensen te krijgen.

Toch overheerst de positivisme. Er is een host, runners leren snel communiceren. ‘We werken tegenwoordig met oortjes’, legt Sinthia uit. ‘Dat is echt een aanwinst gebleken. Het is hier ruim opgezet en het terras is in verhouding ver weg van de keuken. Dus snelle communicatie - op het terras staan meerdere runners - werkt heel fijn..’

Het valt of staat met een goed team, weet Pluis. ‘En op het terras staan hele leuke mensen die zich een slag in de rondte werken.’ Qua opleiden doen Pluis en Van Hee veel zelf. Dagelijks zijn er instructies: zorg dat het terras ruim voor openingstijd piekfijn in orde is. Hou de tafels schoon, (h)erken nieuwe gasten, wees vriendelijk en zorg dat bestellingen zo snel mogelijk worden opgenomen.

‘Daar zijn we veel mee bezig’, zegt Pluis die relatief onervaren is in de horeca. Hij bouwde met succes meerdere buitensportzaken op en bestiert nog altijd ’s lands grootste surfwinkel, verderop aan het strand.

Voor de professionele blik op de zaak, vertrouwt hij dus op zijn projectmanager. ‘We hebben wat lagen in het team gebouwd’, vertelt zij. ‘Floormanagers, eventmanagers. Jeroen en ik zijn er altijd. En dan nog veel hulpkrachten. De runners doen het uitstekend’, prijst ze de vaak jonge krachten. ‘Die nemen ook weer jongeren mee om te laten zien waar ze werken. Dat is leuk.’

Eerst de basis

De menukaart blijft momentele nog wat achter op de drankenkaart. ‘Onze wijnen zijn echt goed’, zegt Van Hee. ‘Maar Aperol Spritz en bier blijven de hardlopers.’ Pluis wil snel naar een menu in een wat hoger segment. ‘Goed vlees. Verse vis. We zitten hier wel aan het water. Hoe leuk is het als je mosselfeesten kunt geven. Aan lange tafels. Met mooie wijn. Dat zie ik wel voor me en dit terras leent zich daar uitstekend voor.’

Maar eerst moet de basis staan, benadrukt Pluis die vertrouwen uitstraalt. ‘Dat komt goed. Vergeet niet, we zijn net open he?